Børnefællesskaber på tværs

Børnefællesskaber på tværs:
Vi danner børnegrupper på tværs af institutionerne, for at fremme børnenes trivsel og udvikling.

Farvede blyanter

Mælkebøtten samarbejder med Svaneke Børnehus og Mariehønen i Østermarie.

Mandag i lige uger får vi besøg af Svaneke Børnehus, som et led af sammenlægningen med Svaneke Børnehus.

Hver onsdag har vi børnefællesskaber med Mariehønen i Østermarie. Vi besøger hinandens børnehuse på skift.

Før opstart af grupperne, har vi en dialog om de pædagogiske rammer og tiltag. Vi indgår i dialog undervejs og laver løbene evalueringer. På den måde kan vi bedre justere undervejs og sikre det bedste pædagogiske tilbud for børnene. I vores planlægning og evalueringer tager vi udgangspunkt i Den styrkede pædagogiske læreplan.

Det pædagogiske personale skaber læringsmiljøer, der understøtter alle børn uanset alder, køn og kompetencer. Vores læringsmiljøer tager altid udgangspunkt i et børneperspektiv uanset om det er voksenstyrede aktiviteter eller børneinitierede aktiviteter.

Vi har rigtigtig god erfaring med, at børnene lærer en masse om hinandens læringsmiljøer i de to forskellige institutioner. Det kan også være vi tager på tur sammen eller mødes i naturen.  Derudover lærer børnene at forskellighed er en styrke, får øje på at mennesker kan og er noget forskelligt og så får børnene mulighed for at knytte relationer med andre end dem, de er sammen med til dagligt. Derudover vil børnene få oplevelser sammen og vi vil have særlig fokus på leg og barneperspektivet.

Legen er grundlæggende for barnets læring, udvikling, trivsel og dannelse. Det er igennem legen, at de lærer at samarbejde med hinanden.

Vi danner børnefællesskaber, som støtter op om børnenes relationer på trods af forskelligheder. Læringsmiljøerne bidrager til at udvikle børns forståelse af egne værdier og holdninger, samt udvikler respekt for andres. Vi giver børnene redskaber til at kunne handle som hensynsfulde, kritiske og demokratiske mennesker i en verden fyldt med forskelligheder.

”Børn skal have mulighed for at skabe egen mening og indhold i hverdagen. De skal opleve, at deres måder at forvalte tid og rum, leg, venskaber og konflikter på bliver mødt med nysgerrighed og respekt. Samtidigt må læringsmiljøet være et demokratisk fællesskab, der sikrer deltagelsesmuligheder for alle børn, og hvor børn oplever sig selv som en aktiv del af beslutningsprocesser ud fra erfarings-niveau og formåen”.

(Den styrkede pædagogiske læreplan. Kultur, æstetik og fællesskab).

Vi understøtter børnenes sociale udvikling, ved at lære dem at indgå i små og store fællesskaber. Vi støtter op om børnene, så de får de rette redskaber til at indgå i ligeværdige relationer og bedre kan være i konflikter og løse dem hensigtsmæssigt. Børn spejler sig i hinanden og udvikler sig sammen. God trivsel og udvikling, kræver gode børnefællesskaber.

Læringsmiljøet skal understøtte og udvide barnets erfaringsverden, så børn kan og tør deltage samt tage initiativ til at skabe de muligheder for livsudfoldelse, de ønsker sig i de fællesskaber, de indgår i. Børn øver sig i deltagelses kompetence ved at balancere mellem iagttagende og mere initiativ tagende positioner i de forskellige aktiviteter og relationer, de indgår i”.

(Den styrkede pædagogiske læreplan. Alsidig personlig udvikling)