Om Mælkebøtten

Pædagogisk profil:

Specialbørnehaven Mælkebøtten ligger under dagtilbud Bornholm og er underlagt dagtilbudsloven.

Børn med varige funktionsnedsættelser henvises efter servicelovens paragraf 32 til specialbørnehaven Mælkebøtten. Det pædagogiske personale arbejder tværfagligt med bl.a. børnepsykolog, tale-høre konsulent, ergoterapeut, samt 2 fysioterapeuter.

Der arbejdes med det individuelle barn såvel som i små grupper, ud fra en kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik, med udgangspunkt i ZNU – zonen for nærmeste udvikling.

Vi er et Børnehus med god plads til forskellighed, rummelighed og anerkendelse. Vi har højt til loftet og er imødekommende og nærværende voksne, som medinddrager og følger børnenes spor. Vi har forskellig uddannelsesbaggrund og vi er ofte på kursus eller uddannelse.

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, vi skaber rammer og overskuelighed i børnenes hverdag.
Fællesskabet mellem børnene er i fokus; det er i fællesskabet, at det enkelte barn får mulighed for at lege og lære. Vi bygger på et teoretisk fundament som bl.a. omhandler at børn skal lære for at trives. Derfor er det vigtig at vi skaber en hverdag, hvor børnene bevarer lysten til både at lege og lære, og være en del af fællesskabet.

Det er et stort ansvar og samtidig en glæde, at give børnene udfordringer og rammer, så de kan udvikle sig på alle områder fx, personligt og socialt, samt sprogligt og motorisk. Børnene får brugt sig selv i vores fantastiske natur hvor de lærer gennem kulturelle traditioner.
Vi tilrettelægger den pædagogiske hverdag omkring årets og naturens gang, det giver forudsigelighed og genkendelse. Vi kan se, at læringsmiljøerne skærper børnenes nysgerrighed, deres kreativitet og indbyder til begejstring.

Samarbejdet mellem forældre og personale har afgørende betydning for børnenes trivsel og udvikling. Forældrene er eksperter i deres eget barn og personalet har en generel viden og uddannelse om børns trivsel, udvikling, læring og dannelsesprocesser. Vi har et aktivt forældreråd der er engagerede og opdaterede i børnenes hverdag.

Bornholms regionskommunes grundværdier og børnepolitik, samt ”Den Styrkede Læreplan”, hjernen og hjertet og sprogtrappen er nogle af de inspirationskilder, der danner grundlag for at vi alle oplever et værdigt samarbejde.

Vores hus:

Vi har et dejligt stort, lyst og imødekommende hus, vi betragter rummet som ”den tredje pædagog”. Det skal være rart at træde ind i vores hus og alle skal føle sig velkomne.
Her er mange rum, så der er plads til både stille & vilde lege- her er plads til at være sammen alle sammen og trække sig tilbage i en lille gruppe.

Vi har rum til motorisk udfoldelse, rum der taler til sanserne og rum med plads til fordybelse.

Vores legeplads:

Legepladsen er vores ”uderum” og vi er så heldige at have en dejlig stor og meget varieret legeplads. Vi har indrettet med bål hus - det er rart at sidde om bålet og tale sammen. Her er plads til, at grave, cykle, gemme sig i skoven, lege i sandkassen, løbe på bakkerne, lege sanglege i hytterne m.m. På legepladsen knyttes mange venskaber og udvikles mange spændende lege.

Vores nærmiljø:

Vi ligger tæt på byen og samtidig tæt på skov og strand. Det er skønt for børn & voksne at have så mange muligheder lige ved hånden.
Vi oplever os som en vigtig del af vores lokalsamfund og har et samarbejde især med Svaneke Børnehus.